KE HUJUNG TANAH

2 DISEMBER 2009
RABU'
JAM 11.00 MALAM
Bertolak ke Tanjung Pial, Johor. Pada mulanya perancangan percutian ialah mengelilinggi Semenanjung meliputi Kelantan, Terangganu, Pahang, Johor, Negeri Sembilan, Melaka, Selangor dan Perak. Tetapi perancangan ini dibatalkan kerana banjir teruk melanda pantai timur. Bertolak dari rumah dengan menaiki Exora. Suasana pemanduan amat menyelesakan untuk 6 orang. Ayah menjadi driver dan bantu oleh ibu di hadapan. Kak Tikah dan Kak Ina di tengah. Manakala Adik Mi dan abang Iqbal di belakang.


























Alkisah Cetera Yang Kesembilanbelas

Kata sahibul hikayat, maka tersebutlah perkataan ada sebuah negeri di tanah Mengkasar. Balului namanya, nama rajanya Keraing Mancoko, terlalu besar kerajaannnya, segala negeri di tanah Mengkasar itu semuanya takluk kepadanya. .................... dinamai oleh ayahnya Semerluki. .... Jiks engkau hendak berister baik paras, pergilah engkau .... ke ujung Tanah, mencari perempuan yang serupa emak saudaramu itu.
Maka lalu ia ke laut Ujung Tanah, ....... Maka perahu laksamana bertemu dengan perahu Semerluki .... maka kelengkapan Semerluki banyak alah oleh kelengkapan laksamana. Maka Semeluki pun kembali, lalu lari .... Maka oleh Semerluki diambilnya suatu batu tolak baranya, dicampakkannya di selat Ungaran itu. Maka kata Semerluki. "Timbullah batu ini, maka aku akan datang ke laut Ujung Tanah ini."
wa'llahu a'lam bi's-sawab, wa ilaihi 'l-marji'u wa 'l-ma'ab.
Petikan dari Sulatus salatin versi W.G. Shellabear
keluar dari Tanjung Piai, singgah sebentar untuk makan. Nasi lemak yang beli padi tadi dekat pekan ... belum lagi di jamah. Ingatkan boleh makan di Tanjung Piai. Budak perempuan yang jaga kat situ tak bagi bawa masuk. Katanya ada beruk yang suka makanan pengunjung. Takut diganggu beruk tadi .. makanan tak jadi di bawa masuk.
Sampai saja kat Pontian Kecil, terus cari tempat nak jamah nasi lemak. Waktu dah pukul 2.45 petang. Lapar...
dulu ayah kami pernah mai sini. Ayah bersama Cik gu Omar. Cik gu Md Ludin dan Abang Sawal pernah singah di sini. sewaktu Jamboree Antarabangsa Johor 2008 kat Tanjung Labuh.
http://widget-b7.slide.com/widgets/slideticker.swf" style="width:400px;height:320px" salign="l" wmode="transparent" scale="noscale" name="flashticker">


Kami keluar dari rumah Pak ngah Napiah di Bandar Sri Damansara pada pukul 9.00 pagi. Kerana masih lagi pening dek kesibukan jalan yang bercelaru kami tersasar ke jalan lain. Ke tol Sungai Buloh terus keluar ikut tol Rawang. Dekat Pekan Rawang terus ikut jalan lama ke Ulu Yam ke rumah Pak Ngah Mi adik ayah. Kami sampai kat sana dalam pukul 1.45 petang. Pak Ngah Mi baru balik ngail. Makan tengah hari itu emak dan Mak Ngah masak ikan kukus (stim). Pada awalnya depa cadang nak masak tiga rasa. tapi taku lambat.. kukus lagi cepat.. sedap.. ikan saiz 3 kg.. 2 ekor kami sentai habis. ikan baru.. apa lagi.. manis.. dan enak.
http://widget-e3.slide.com/widgets/slideticker.swf" type="application/x-shockwave-flash" quality="high" scale="noscale" salign="l" wmode="transparent" flashvars="cy=bb&il=1&channel=3458764513859145955&site=widget-e3.slide.com" style="width:400px;height:320px" name="flashticker" align="middle">

7.00 MALAM
5/12/2009
CAMERON HIGHLANDS





















http://widget-9e.slide.com/widgets/slideticker.swf" type="application/x-shockwave-flash" quality="high" scale="noscale" salign="l" wmode="transparent" flashvars="cy=bb&il=1&channel=3458764513859134366&site=widget-9e.slide.com" style="width:400px;height:320px" name="flashticker" align="middle">
Bertolak balik ke Kedah jam 11.00 malam kerana tiada tempat untuk menginap.

Semua bilik dan hotel penuh.... lain kali kami mai lain.
sampai kat rumah jam 3.30 pagi...

4.00 pagi tidor ....